- De oliemarkten kunnen dit jaar een tegenslag krijgen, als nieuwe westerse sancties ingaan.
- Analisten verwachten dat een daling van Russische olieproductie de mondiale voorraden onder druk zal zetten, waardoor olieprijzen omhoog kunnen schieten.
- De vraag vanuit China kan aantrekken, nu de strikte coronamaatregelen zijn afgezwakt.
- Lees ook: 2 factoren kunnen ervoor zorgen dat olieprijzen in 2023 met meer dan 20% stijgen.
Zet je schrap voor een daling van de Russische olieproductie en een stijging van de wereldprijzen voor ruwe olie. Dat geldt zeker nu nieuwe westerse sancties tegen Moskou binnenkort van kracht worden en de Chinese vraag naar energie zal toenemen, zo zeggen drie analisten tegen Insider.
De volgende ronde sancties van de Europese Unie tegen Russische olieproducten gaat in op 5 februari aanstaande. De sancties hebben met name betrekking op geraffineerde olieproducten zoals diesel.
Het nieuwe sanctiepakket volgt op sancties van begin december, waarbij de G7-landen en de Europese Unie besloten om prijzen van maximaal 60 dollar per vat te betalen voor Russische olie.
Volgens analisten zal een nieuwe sanctieronde – in combinatie met een opleving van de Chinese vraag naar olie – de oliemarkten waarschijnlijk onder druk zetten en prijzen doen stijgen.
Russische productie van ruwe olie daalt mogelijk met 1 miljoen vaten per dag
"Wij verwachten dat het Europese verbod op Russische ruwe olie en geraffineerde producten die per schip worden vervoerd, zal leiden tot een daling van de Russische productie met ten minste 1 miljoen vaten per dag in 2023, zeker nu Rusland moeite heeft om alternatieve markten te vinden", zegt Giovanni Staunovo, een grondstoffenanalist bij UBS Global Wealth Management.
Rusland dreigt de productie met 700.000 vaten per dag te verlagen als vergelding voor het prijsplafond van de G7, wat wijst op een nieuwe potentiële klap voor de olieproductie van het land.
Het land exporteert steeds meer olie naar India en China, vanwege toenemende politieke spanningen met Europa als gevolg van de oorlog in Oekraïne. Maar de leveringen aan Azië leveren logistieke problemen op, omdat Europese sancties het voor handelaren moeilijker maken om verzekerde schepen te vinden om Russische ruwe olie te transporteren.
Volgens onderzoeksbureau Rystad Energy was het risico van een scherpe daling van de Russische olieproductie medio 2022 echter nog groter, toen het wereldwijde aanbod krapper was. "Zolang de productie van Amerikaanse schalie-olie groeit, zien wij de markt weer wat van zijn oude evenwicht terugkrijgen", vertelt Louise Dickson, een senior analist bij Rystad Energy aan Insider.
Olieprijs kan tot boven de $100 per vat stijgen
Nu de wereldwijde olievoorraden waarschijnlijk onder druk komen te staan, zullen de prijzen voor ruwe olie volgend jaar waarschijnlijk weer de 100 dollar per vat overschrijden, geven Ole Hansen van Saxo Bank en Staunovo van UBS Global Wealth aan.
"Het embargo op olietransporten over zee en de sancties die in februari ingaan, zullen de prijzen waarschijnlijk omhoog stuwen", aldus Hansen, hoofd grondstoffenstrategie bij Saxo. De krapte in het aanbod gaat naar verwachting gepaard met extra vraag van uit China vanwege het opheffen van de strenge Covid-restricties. Dit verhoogt volgens Hansen de kans dat de olieprijs de 100 dollar per vat overschrijdt.
"Na een rustig eerste kwartaal zie ik de prijs van Brent-olie terugkeren naar een niveau van 90 tot 100 dollar. Wat er daarna gebeurt, zal afhangen van de kracht van een aankomende recessie", voegde hij eraan toe. Staunovo van UBS deelt die analyse.
Olieprijzen zijn sinds midden december gestegen, na maanden van dalingen. Een vat Brent-olie kostte woensdag iets meer dan 80 dollar.
"De echte test komt op 5 februari met de invoering van een embargo op geraffineerde producten", aldus Dickson van Rystad. "Een verlies van Russische geraffineerde producten in Europa zal extra vraag genereren naar Amerikaanse olieproducten op een moment dat de raffinagedynamiek nog steeds vrij precair is, zoals blijkt uit de stijging van de benzineprijzen in de VS afgelopen zomer en de dieselcrisis in Europa."